Του Νίκου Σερετάκη*
Σε μια περίοδο που ο αθλητικός κόσμος είναι σε αναβρασμό με αφορμή τη νέα καρατόμηση των επιχορηγήσεων προς τις αθλητικές ομοσπονδίες, η Ελληνική Σκακιστική Ομοσπονδία για άλλη μια φορά πρωτοπορεί. Όχι φυσικά στον αγώνα ενάντια στην αντιαθλητική πολιτική της κυβέρνησης -για πολλοστή φορά δεν λέει λέξη για τις περικοπές- αλλά στην παράδοσή του σκακιού στα επιχειρηματικά συμφέροντα, τον ευτελισμό του ως άθλημα.
Το νέο επεισόδιο στο σίριαλ της εμπορευματοποίησης του σκακιού είναι σε εξέλιξη αυτές τις μέρες με την μετατροπή πληθώρας διοργανώσεων -ακόμα και των κορυφαίων διοργανώσεων των τελικών των πανελλήνιων ατομικών πρωταθλημάτων ανδρών και γυναικών- σε «φεστιβάλ» (Chessnale) και την παράδοσή τους στο …. εμπορικό κέντρο «ΤheMall» και εταιρεία που δραστηριοποιείται στα πολιτιστικά δρώμενα.
Η αρχή έγινε στις 22 - 23 Μάρτη με τα σχολικά πρωταθλήματα Αττικής -ομαδικό και ατομικό- ενώ τη σκυτάλη παίρνει το φοιτητικό πρωτάθλημα. Γιατί να πηγαίνουν οι εταιρείες σε σχολεία και σχολές όταν μπορούμε να φέρουμε μαζικά μαθητές και σπουδαστές στις επιχειρήσεις;
Σίγουρα κάποιοι χαμογελούν χαρούμενοι: η πλειοψηφία στο ΔΣ της Ελληνικής Σκακιστικής Ομοσπονδίας και την Ένωση Σκακιστικών Σωματείων Νομού Αττικής γιατί εδραιώνουν τη σχέση τους με τους «παράγοντες της αγοράς». Το Mall, που επιζητεί θετική δημοσιότητα μετά τη γνωστή απόφαση του Συμβούλιου της Επικρατείας, γιατί διαφημίζεται ως «χώρος πολιτισμού». Οι επιχειρηματίες που στεγάζει γιατί υποδέχτηκαν μαζικά επισκέπτες και πελάτες -ειδικά η εστίαση- καθώς το σαββατοκύριακο 22-23 Μάρτη στους μαθητικούς αγώνες συμμετείχαν πάνω από 900 μαθητές, συν τους ανάλογους γονείς, συνοδούς, αδέρφια κτλ.
Δε λείπουν όμως και οι προβληματισμένοι: γονείς που πλήρωσαν πανάκριβα τη συμμετοχή των παιδιών τους (από το παρκινγκ μέχρι τις εξωφρενικές τιμές που πλήρωσαν για ένα καφέ και ένα σάντουιτς), εκπαιδευτικοί που προβληματίζονται για τη μετατροπή μαζικών σχολικών αγώνων σε επιχειρηματική φιέστα, παράγοντες που αναρωτιούνται για την απουσία οποιουδήποτε γραπτού συμφωνητικού των εταιρειών με την ΕΣΟ, σκακιστές που βλέπουν το σκάκι που με τόσο κόπο απέκτησε μια αρμόζουσα θέση ως πνευματικό άθλημα στους χώρους του αθλητισμού, να κατρακυλά στα…μπαράκια (οι τελικοί ανδρών και γυναικών στην «chessnale» του 2012) και να καταντά προϊόν προς έκθεση ανάμεσα στα ράφια των μαγαζιών
Και έτσι το σκάκι από πνευματικό άθλημα με στοιχεία τέχνης και επιστήμης όπως το μάθαμε, από εργαλείο και μέσο για την πολιτιστική και μορφωτική ανόρθωση του λαού, όπως το ήθελε η Σοβιετική Σχολή, καταλήγει σήμερα -με συνευθύνη ΓΓΑ, υπουργείου Παιδείας και ΕΣΟ- σε συνοδευτικό των gourmet και των fastfood, στοιχείο της «μόδας» και της επιχειρηματικής δράσης στον πολιτισμό.
Όπως χαρακτηριστικά λέει σχετικό σποτάκι στο ράδιο: «Chess - fun - food - fashion. AllintheMall». Όλα, εκτός από ότι σχετίζεται με τον ερασιτεχνικό αθλητισμό και το αθλητικό ιδεώδες.
*Ο Νίκος Σερετάκης είναι μέλος του ΔΣ της Ελληνικής Σκακιστικής Ομοσπονδίας και υποψήφιος αντιπεριφερειάρχης Ευρυτανίας με τη Λαϊκή Συσπείρωση