Την επίσημη έναρξη της «ενδοδημοτικής κινητικότητας» για χιλιάδες υπαλλήλους στους ΟΤΑ, συνιστά η υπογραφή στις 10/2/2014 της σχετικής Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) από τα υπουργεία Εσωτερικών και Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Πρόκειται για διαδικασία που μπορεί να οδηγήσει σε χειροτέρευση των όρων εργασίας, ενώ υπάρχει το ενδεχόμενο και για απολύσεις.
Με την «κινητικότητα» προωθείται η μετάταξη (για τους μόνιμους υπαλλήλους) και η μεταφορά (για τους υπαλλήλους με σύμβαση ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου) από τους ΟΤΑ α' βαθμού της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), της Ενωσης Περιφερειών Ελλάδας, των Περιφερειακών Ενώσεων Δήμων και του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης, «σε κενές ή συνιστώμενες με την πράξη μετάταξης θέσεις αντίστοιχου κλάδου ή ειδικότητας άλλων ΟΤΑ α' και β' βαθμού, των Ενώσεων δήμων και Περιφερειών».
Η κυβέρνηση έχει και σε αυτήν την περίπτωση τη στήριξη της ΚΕΔΕ, αλλά και της ηγεσίας της ΠΟΕ ΟΤΑ, παρά τις όποιες διαφωνίες διατυπώνουν την τελευταία στιγμή, προσπαθώντας να σώσουν τα προσχήματα και να δείξουν ότι δήθεν διαφοροποιούνται. Στο πρόγραμμα αυτό εκτιμάται ότι θα ενταχθούν τουλάχιστον 4.000 υπάλληλοι σε δήμους και περιφέρειες. Οι μετακινούμενοι θα μείνουν έναν μήνα σε διαθεσιμότητα, και μετά θα τοποθετούνται στις νέες θέσεις.
Η κυβέρνηση χρησιμοποιεί τον όρο «εθελοντική» κινητικότητα για να συγκαλύψει τον υποχρεωτικό χαρακτήρα των μετακινήσεων σε άλλους δήμους. H κινητικότητα θα γίνει «με το πιστόλι στον κρόταφο», καθώς απευθύνεται, κατά κύριο λόγο, στους εργαζόμενους που θα χαρακτηριστούν «πλεονάζον προσωπικό» και οι οποίοι εξαναγκάζονται στην πράξη να υποβάλουν αίτηση μετακίνησης, προκειμένου να διασφαλίσουν το μεροκάματο.
Να σημειωθεί ότι οι σχετικές μελέτες που έχουν ήδη γίνει στους ΟΤΑ Α' βαθμού, ορίζουν τον αριθμό του προσωπικού που «περισσεύει» και το φωτογραφίζουν με βάση τη μοριοδότηση που παίρνει ο κάθε εργαζόμενος (αυτοί που έχουν τα πιο λίγα μόρια ξέρουν ότι «περισσεύουν»). Το ψέμα της «εθελούσιας» μετακίνησης διαλύει και η πρόβλεψη στη σχετική ΚΥΑ ότι για να μετακινηθεί ένας εργαζόμενους, θα πρέπει να συμφωνεί ο φορέας προέλευσης (δηλαδή ο δήμος από όπου θα φύγει). Πρόκειται, δηλαδή, για μηχανισμό που έχει στόχο να οδηγήσει στην έξοδο με έναν πλάγιο τρόπο, όσους θεωρείται ότι «περισσεύουν».
Ολα τα ενδεχόμενα ανοιχτά
Από εκεί και πέρα ξεκινά μια Οδύσσεια. Καταρχήν, δεν έχει γίνει σαφές αν θα απολυθούν ή όχι όσοι εργαζόμενοι «περισσεύουν» και δε μετακινηθούν σε άλλο δήμο. Για όσους μετακινηθούν, υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να χειροτερέψουν οι όροι εργασίας. Κι αυτό επειδή, με βάση το νόμο, μπορεί να μπουν σε μια θέση εργασίας κατώτερων προσόντων από την προηγούμενη, κάτι που θα επιφέρει -μεταξύ άλλων- μείωση των αποδοχών τους. Επίσης, είναι πιθανό να αναγκαστούν σε εσωτερική μετανάστευση, ακόμα και να αλλάξουν νομό.
Ενα ακόμη ζήτημα είναι ότι ακόμα και αν υπάρχουν δήμοι που έχουν κενές θέσεις, δε σημαίνει ότι θα αιτηθούν την πλήρωσή τους, εφόσον δεν έχουν τις ανάλογες πιστώσεις για να τις καλύψουν οικονομικά. Με δεδομένη τη μεγάλη μείωση της χρηματοδότησης των ΟΤΑ από τον κρατικό προϋπολογισμό, διαμορφώνεται μια κατάσταση που η πλήρωση των κενών θέσεων συνδέεται με το βαθμό ανταποδοτικότητας των υπηρεσιών, στις οποίες υπάρχουν αυτές οι θέσεις. Με άλλα λόγια, οι δημοτικές αρχές θα επιδιώξουν να χαρατσώσουν παραπέρα τους δημότες ώστε να μπορούν, σε αυτήν την περίπτωση, να καλύψουν τις ελλείψεις σε προσωπικό.
http://www.rizospastis.gr/wwwengine/story.do?id=7836539