Από κινητοποίηση απλήρωτων εργαζομένων στο ξενοδοχείο του Στραγάλη στο Πλατύστομο (2011) |
Ο ελληνικός στόλος ήδη μεταφέρει το 15% του παγκόσμιου εμπορίου! Στα τελευταία 10 χρόνια οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν ναυπηγήσει πάνω από 2.500 ποντοπόρα πλοία, κυρίως σε ναυπηγεία της Άπω Ανατολής. Τώρα που μιλάμε, οι Έλληνες πλοιοκτήτες παραγγέλνουν ένα νέο πλοίο κάθε 2 μέρες!».
Αυτά είπε ο πρωθυπουργός μιλώντας στην έκθεση «Ποσειδώνια» πανηγυρίζοντας για τα επιτεύγματα της ελληνικής κυβέρνησης στον τομέα του τουρισμού και της ναυτιλίας.
Αυτό που δεν λέει όμως ο κ. Σαμαράς είναι το ποιος κερδίζει τελικά από αυτή την υπόθεση. Παρά την προσπάθεια της κυβέρνησης να παρουσιάσει ως εθνική επιτυχία την αύξηση του τουρισμού, στο πλαίσιο της ανάπτυξης που ευαγγελίζεται, το σίγουρο είναι πως αυτή η ανάπτυξη, στηρίζεται πάνω στα αποκαΐδια της ζωής και των δικαιωμάτων των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων.
Ας δούμε μερικά στοιχεία που καταγράφονται
Στον κλάδο του τουρισμού:
-Οι εργαζόμενοι στον τουρισμό υπέστησαν μειώσεις μισθών πάνω από 15% και διευθέτηση του χρόνου με 10 ώρες δουλειάς την ημέρα με την υπογραφή της ΣΣΕ από τη συμβιβασμένη πλειοψηφία της Ομοσπονδίας, παρά την αντίθεση των δυνάμεων του ΠΑΜΕ. Το 2013, σύμφωνα με τα τελικά στοιχεία, η απασχόληση παρά την έκρηξη των τουριστών και των δισ. ευρώ, ήταν 3,5% λιγότερη, με την πλειοψηφία των εργαζομένων να απασχολείται το πολύ έως 6 μήνες. Το ετήσιο εισόδημα μετά και την περικοπή των ταμείων ανεργίας δεν υπερβαίνει τις 4.000 ευρώ για τη μεγάλη πλειοψηφία.
Επίσης, σύμφωνα με στοιχεία του 2012, οι επιχειρήσεις απασχολούσαν ανασφάλιστους τρεις στους δέκα εργαζόμενους, ενώ πάνω από 40.000 δούλευαν «νόμιμα» χωρίς ασφάλιση, με το καθεστώς της «μαθητείας», που σημαίνει ωρομίσθιο μέχρι και ένα (1) ευρώ, 10ωρες βάρδιες, στο όνομα τάχα της πρακτικής άσκησης.
-Οι Έλληνες εργαζόμενοι δεν μπορούν να πάνε διακοπές εδώ και χρόνια. Πέρσι καταγράφηκε ότι οι διακοπές είναι απλησίαστες για το 73% των Ελλήνων, (έρευνα του ΙΝΚΑ) εξαιτίας οικονομικών δυσκολιών (70%), ενώ άλλα αίτια είναι η επαγγελματική και εισοδηματική αστάθεια (20%), οι επαγγελματικές υποχρεώσεις και άλλοι λόγοι (10%). Σύμφωνα με τα στοιχεία της ίδιας έρευνας, από το υπόλοιπο 27% που θα κάνει καλοκαιρινές διακοπές, μεγάλο μέρος θα αρκεστεί σε ολιγοήμερο «διάλειμμα», έως πέντε ημέρες. Μάλιστα το 80% των Ελλήνων στρέφεται πλέον σε φιλικά ή συγγενικά σπίτια, ενώ μόλις το 20% προτιμά την λύση του ξενοδοχείου.
-Το κέρδος για τους αυτοαπασχολούμενους είναι ελάχιστο καθώς τη μερίδα του λέοντος από τα κέρδη και τις εισπράξεις, παίρνουν οι μονοπωλιακοί όμιλοι εξαιτίας του συστήματος «all inclusive». Δηλαδή, όλες οι δραστηριότητες των χιλιάδων ξένων τουριστών που φτάνουν καραβιές στην Ελλάδα, γίνονται μέσα στο χώρο διαμονής, άρα και όλα τα λεφτά πάνε σε συγκεκριμένους ομίλους.
Οι μόνοι τελικά που «τρίβουν τα χέρια τους» από ικανοποίηση και προσδοκίες για κέρδη είναι οι ντόπιοι μεγαλοξενοδόχοι, τα μεγάλα τουριστικά μονοπώλια και οι αεροπορικές εταιρείες.
Ανάλογη η κατάσταση και στον τομέα της ναυτιλίας
Την ώρα που οι Έλληνες πλοιοκτήτες ναυπηγούν ένα πλοίο κάθε δύο μέρες στα ναυπηγεία της Άπω Ανατολής, στην Ελλάδα:
-Οι 1.100 εναπομείναντες εργαζόμενοι στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά θα δουλεύουν με ατομικές συμβάσεις για τα επόμενα δύο χρόνια.
-Χαρίζονται δεκάδες εκατομμύρια ευρώ στο ναυπηγείο στο Νεώριο της Σύρου με τροπολογία που ψήφισε πρόσφατα η κυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ μαζί με ΑΝΕΛ (ψήφισαν υπέρ), αλλά και την ανοχή του ΣΥΡΙΖΑ (ψήφισε παρών) και της Χρυσής Αυγής (απέφυγε να ψηφίσει).
-Με την ίδια τροπολογία χαρίζονται δεκάδες εκατομμύρια ευρώ και σε εργολάβους της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης.
-Στα ναυπηγεία Ελευσίνας συνεχίζονται οι απολύσεις εργαζομένων.
-Τα δικαιώματα των ναυτεργατών τσακίζονται με πιο πρόσφατη παρέμβαση της κυβέρνησης, την έγκριση τροπολογίας με βάση την οποία οι επιχειρησιακές συμβάσεις υπερισχύουν των συλλογικών, οδηγώντας ουσιαστικά στην κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων και στην ισοπέδωση των δικαιωμάτων που είχαν απομείνει στους ναυτεργάτες.
-Τα κέρδη των Ελλήνων εφοπλιστών σε περίοδο καπιταλιστικής κρίσης είναι αμύθητα, από την ένταση της εκμετάλλευσης των ναυτεργατών και γενικότερα της εργατικής τάξης στη ναυτιλία. Μόνο το 1ο τρίμηνο του 2014 οι εφοπλιστές επένδυσαν 6 δισ. δολάρια για νέες παραγγελίες νεότευκτων και για την αγορά πλοίων «δεύτερο χέρι». Σε όλες σχεδόν τις κατηγορίες πλοίων το ελληνικό εφοπλιστικό κεφάλαιο ανταγωνίζεται στον κλάδο των θαλάσσιων μεταφορών το ιαπωνικό και το κινεζικό εφοπλιστικό κεφάλαιο.
-Οι εφοπλιστές απολαμβάνουν προκλητικές φοροαπαλλαγές. Η πρώτη ευρωπαϊκή χώρα που εισήγαγε τον φόρο χωρητικότητας ήταν η Ελλάδα στη δεκαετία του 1950. Το σημερινό ελληνικό καθεστώς εισήχθη το 1975 και γενικά δεν έχει αλλάξει από τότε. Πρόσφατα, η συμφωνία συγκυβέρνησης ΝΔ - ΠΑΣΟΚ με τους εφοπλιστές για την«Οικειοθελή Προσφορά της Ναυτιλιακής Κοινότητας» αποτέλεσε χυδαία κοροϊδία του λαού, για να δείξει ότι δήθεν οι εφοπλιστές θα πληρώσουν οικειοθελώς φόρο!!! Και βέβαια οι εφοπλιστές ούτε αυτά τα ψίχουλα δεν πλήρωσαν.